Nefes: Portenin üst yanına konulan bir virgül işareti ile gösterilir. Solfej yaparken virgül olan yerde nefes alınır.
Röpriz(Döneç): Genellikle başa dönüleceğini veya 2. defa görüldüğü yerden 1. defa görüldüğü yere dönüleceğini anlatır.
D’Capo: Kısaltılması D.C.’dir. Baştan anlamına gelir. Bunun için parça sonunda D.C. olan yerden başa dönülür.
Fin: Son, bitiş bitti demektir. Fin yazan yerde parça bitirilir.
Ölçü tekrar işareti: Bir ölçüdeki notalar tekrar edileceği zaman kullanılır.
Senyö: Bir müzik eserinde 2. defa konulduğu yerden, birinci defa konulduğu yere dönüleceğini ve son yazılan yerde bitirileceğini belirtir.
Coda: Kuyruk demektir.Bir müzik eseri belirli bir yerden belirli bir yere dönüş yaptıktan sonra codalar arası atlanarak devam edilir.
Akor: Dizinin 1, 3, 5, 8 ’inci derecelerinin aynı anda çalınması ile akor oluşur. Akor notalarının armonik olarak üst üste çalınmasına denir. Her gamın bir akoru vardır.
Arpej: Bir akor notalarının melodik olarak arka arkaya çalınmasına denir. Her gamın bir arpeji vardır. Dizinin 1, 3, 5, 8 ’inci derecelerinin tekrarı dizinin arpejini oluşturur.
Nokta: Önüne geldiğin notanın değerinin, o notanın değerinin yarısı kadar daha uzatır.
Akolat: İki farklı partinin(satırın) birleştirilmesine, çift satır oluşturmaya yarayan bağa akolat denir. Akolat en çok piyano notasında kullanılmaktadır.
Gürlük terimleri
Metronom: Bir müzik parçasının her yerde ve herkes tarafından aynı hızla okunmasını sağlayan araca metronom denir.
Hız Terimleri
Bir Müzik Parçasını Oluşturan Unsurlar
Ritim: Devinim. Olayların düzenli aralıklarla tekrarlanması niteliği, dizem, tartım. Bir birine bağlı ve eşit olarak peşisıra gelen ölçülerin oluşturduğu döngüye ritim denir.
Melodi: Belli bir tona ve kurallar bütününe bağlı olarak, notaların göstermiş olduğu yatay hareketliliğe melodi denir.
Armoni: Uyum demektir. Aynı anda tınlayarak notaların oluşturduğu dikey blokların (akorların), kurallar bütünü ile düzenlenerek göstermiş oldukları yatay hareketliliktir. Armoni bunun dışında müzik yazma kurallarını da kapsar.
Müziğin anlatım unsurları
1.Hareket (Hız)
2.Nüans(Farklılık)
3.Vurgu
4.Karakter
5.Renk
NOTALAR ve DİZEK
Dizek(Porte): Birbirine paralel beş yatay çizgiye dizek adı verilir. Dizek üzerine nota, sus, anahtar vb. müzik işaretlerinin yazıldığı müzik satırıdır. Dizekte beş adet çizgi ve dört adet aralık bulunmaktadır.
Notalar
Nota, müziği okuyup yazıya almaya yarayan şekillerdir. Yazı harflerinin adları bulunuşu gibi, bu şekillerinde adları vardır. Bir sesi temsil etmek üzere nota dizeği üstündeki yerine konulan bir işaret, bir kayıttır. Notalar dizekte yazıldıkları yere göre isimlerini ve seslerini ; şekillerine görede sürelerini alırlar.
Notaların portedeki yerleri
Notaların şekilleri ve süreleri
Notaların şekillerine göre sürelerini aldığını öğrenmiştik. En büyük nota birimi 4 vuruşluk süresi olan Birlik nota’dır. Sonra 2 vuruşluk İkilik nota, 1 vuruşluk Dörtlük nota, ½ (yarım) vuruşluk Sekizlik nota olarak devam etmektedir.
Buna bağlı olarak en büyük nota olan Birlik nota bölünerek içinden 2 adet İkilik nota çıkartmaktadır. İkilik notada bölünerek 2 adet dörtlük çıkarmaktadır.
Ör: 2 adet İkilik Nota = 1 adet Birlik nota
2 adet Dörtlük Nota = 1 adet İkilik nota
4 adet Dörtlük Nota = 1 adet Birlik nota
Tanımı:
Ülkemizde kullanımı en yaygın olan telli bir Türk Halk Çalgısıdır. Yörelere ve ebatlarına göre bu çalgıya, Bağlama, Divan sazı, Bozuk, Çöğür, Kopuz Irızva, Cura, Tambura vb. adlar verilmektedir. Bağlama ailesinin en küçük ve en ince ses veren çalgısı Curadır. Curadan biraz daha büyük ve curaya göre bir oktav kalından ses veren çalgı ise Tamburadır. Bağlama ailesinin en kalın ses veren çalgısı ise Divan Sazı'dır. Tamburaya göre bir oktav kalından ses verir.
Bağlama üzerinde ikişerli veya üçerli guruplar halinde üç gurup tel bulunmaktadır. Bu tel gurupları değişik biçimlerde akort edilebilmektedir. Örneğin bağlama düzeni adı verilen akort biçiminde alt gruptaki teller yazılış itibariyle La, orta guruptaki teller Re, üst guruptaki teller ise Mi seslerini vermektedir. Bu akort biçimi dışında Kara Düzeni (Bozuk Düzeni), Misket Düzeni, Müstezat, Abdal Düzeni, Rast Düzeni vb. akort biçimleri de vardır.
TEORİK MÜZİK BİLGİLERİ
Gürlük terimleri
Metronom: Bir müzik parçasının her yerde ve herkes tarafından aynı hızla okunmasını sağlayan araca metronom denir.
Hız Terimleri
NOTALAR ve DİZEK
Notaların şekilleri ve süreleri
2 adet İkilik Nota = 1 adet Birlik nota
Tanımı:
Ülkemizde kullanımı en yaygın olan telli bir Türk Halk Çalgısıdır. Yörelere ve ebatlarına göre bu çalgıya, Bağlama, Divan sazı, Bozuk, Çöğür, Kopuz Irızva, Cura, Tambura vb. adlar verilmektedir. Bağlama ailesinin en küçük ve en ince ses veren çalgısı Curadır. Curadan biraz daha büyük ve curaya göre bir oktav kalından ses veren çalgı ise Tamburadır. Bağlama ailesinin en kalın ses veren çalgısı ise Divan Sazı'dır. Tamburaya göre bir oktav kalından ses verir.
Bağlama üzerinde ikişerli veya üçerli guruplar halinde üç gurup tel bulunmaktadır. Bu tel gurupları değişik biçimlerde akort edilebilmektedir. Örneğin bağlama düzeni adı verilen akort biçiminde alt gruptaki teller yazılış itibariyle La, orta guruptaki teller Re, üst guruptaki teller ise Mi seslerini vermektedir. Bu akort biçimi dışında Kara Düzeni (Bozuk Düzeni), Misket Düzeni, Müstezat, Abdal Düzeni, Rast Düzeni vb. akort biçimleri de vardır.
http://www.turkuler.com/